Pris- och Kvalitets-fällan

Har ni upptäckt den vanliga pris och kvalitetsfällan som utnyttjar
vår tendens att känna trygghet med ”Det gamla vanliga”.
Metoden har funnits länge.
Första gången jag hamnade i denna fälla, för många år sedan,
gällde en god påläggskorv (Onsalakorv) som jag ett tag valde
som favoritpålägg. Men efter några månader hade korvens
innehåll förändrats till någon äcklig gägga.
Eftersom det var första gången jag råkade ut för fenomenet,
så handlade jag ett par gånger till ifall det berodde på ett tilfälligt misstag.
Men korven är lika dålig nu, och det gäller de flesta andra påläggskorvar också.
Kvalitetsköttvara är nu så ovanligt att vi drastiskt har
sänkt gränsen för vad som är bra och dåligt.

För något år sedan upptäckte jag en ny sajt (Apotea.se)
för läkemedel och hälsokost som hade oslagbara priser,
alltid fraktfritt, snabba leveranser och bra produkter.
I oktober förra året köpte jag Bio-Biloba 150 tabletter för 250 kr.
Idag har de höjt priset till 404 kr.
Jag hittade en annan sajt TopFormula Healthcare AB som nu erbjuder samma produkt för 294 kr.

”Det gamla vanliga” ger alltså ingen trygghetsgaranti numera.
”Tänk om” när det behövs men gör det snabbare än marknadsfärarna!

PS. Tro inte att du blir tryggare av utnyttja fenomenet ”kampanjer”,
de är inte skapade för Ditt behov.
Hur ofta ser du någon marknadsföra en extra kvalitetsnivå?