Dags att visa bedragaren lite omtanke

Nyheter om telefonbedrägeri duggar tätt
och vi får många möjligheter att tycka synd om deras offer.
Men vem bryr sig om de stackars bedragarna?
De stackare som inte orkar uträtta något hedervärt i samhället,
de ynkryggar som endast vågar utmana åldringar,
de hjärnhandikappade som bara får uppmärksamhet genom förstörelse,
de vrak som känner sig betydelsefulla genom att sätta skräck i andra,
de korrumperade som inte kan motstå andras egendom,
de som dras in i brott för att de inte har mod att följa sin egen känsla
etc.

Vår reaktion (i mycket styrd av massmedia) är ofta fokuserad mot offer
och att få känna att vi tycker synd om dem.
”Att tycka synd om” är egentligen bara en frisedel för eget samvete för må bra utan att ingripa.
Men lyckligtvis har många en äkta medkänsla
och agerar för att hjälpa och förbättra.

Vi som råkar ut för bedragare, utan att bli offer har faktiskt en fantaststisk
möjlighet att hjälpa bedragaren.
Vanliga reaktioner som att uttrycka aggressioner, slänga på luren
eller på annat sätt visa sin rädsla ger nog bara positiv bekräftelse till bedragar-imagen.
Om vi i stället intar attityden att vi pratar med en vilsen stackare,
som behöver hjälp, då kan vi kanske väcka en tanke?
Vi kan uttrycka vårt medlidande med att vänligt fråga t.ex. om han verkligen trivs med att vara en sån ynkrygg att han måste lura andra.
Jag har fått flera samtal från Nigeria och någon som påstår att de representerar Microsoft erbjuder sig att fixa ett fel i min PC.
Mitt svar är då ”I don’t believe you have the right competence
since you’re just an ordinary criminal”.

Mitt förslag är alltså:
När du identifierar en bedragare I telefon,
Känn efter vad det är för en typ
och fråga om han/hon verkligen trivs med det.
Kanske du kan få någon att tänka om.

PS. Det finns förstås flera stackars missanpassade typer än bedragare.
Se till t.ex. mitt blogginlägg ”Mod att se” 2013-03-09.
#1 - - Anonym:

Vet inte om jag vill hålla med i dina tankar här, Ivander. Är inte helt övertygad om att alla bedragare är :" .. stackare som inte orkar uträtta något hedervärt i samhället,
de ynkryggar som endast vågar utmana åldringar,
de hjärnhandikappade som bara får uppmärksamhet genom förstörelse,
de vrak som känner sig betydelsefulla genom att sätta skräck i andra,
de korrumperade som inte kan motstå andras egendom,
de som dras in i brott för att de inte har mod att följa sin egen känsla
etc." Jag tror helt enkelt att väldigt många bedragare bara är som alla andra affärsmän; de försöker lura av en kund så mycket pengar som möjligt med minsta möjliga arbetsinsats. Om du vill få en bedragare att tänka om, kanske det är ett "hederligt arbete" du borde erbjuda istället för en moralkodex. ? ...

Svar: Tack för din kommentar. Förslaget bygger på min egen mening och jag hör och respekterar att du är av annan åsikt.
Jag håller med om att det finns en massa andra typer av bedragare. Därför lämnar jag min lista öppen med etc. i slutet.
Jag har inget arbete alls att erbjuda och dessutom har jag svårt att se att någon vill erbjuda arbete till dom som försöker luras? Alla borde ta ansvar för sitt eget liv?
Dessutom ser jag inte dessa problem som moralfrågor, snarare etik, samlevnadsfrågor och livsvärderingar.
Affärsmän som bedrar (och dom finns) har en osäker framgång som förmodligen inte leder till någon äkta sjävlkänsla och uppskattning. Goda affärsmän bygger på win-win-regler med nöjda kunder.
Ivander