Va fan menar ungarna?

I kölvattnet av alla rädslor som nyligen uttryckts
p.g.a. egendomsförstörelse i svenska orter de senaste dygnen
fick svadan av desperata förklaringar mig att minnas,
att jag i ett helt annat sammanhang också blev trött
på att höra en massa förklaringar i försvarssyfte.

Jag försökte för fem år sedan förstå innehållet
i visan ”The streets of London”
Då försökte jag tänka tvärtom en stund..
d.v.s. vad tyckte den fattige gamle mannen om de moderna stresstyperna.

Första orginalversen lyder:

Have you seen the old man in the closed down market,
kicking up the papers with his worn out shoes?
In his eyes you see no pride,
hand held loosely by his side,
yesterday's paper telling yesterday's news
So how can you tell me you're lonely
and say for you that the sun don't shine?
Let me take you by the hand
and lead you through the streets of Lon-don.
I'll show you some-thing to make you change your mind

Min vanvördiga omskrivning blev:

Have you seen the he-man at the papers shop que
looking for the stories of his perfect life?
And his eyes seems almost dead,
fixed to some no-point ahead,
searching desperately to understand what's true
So how can you tell me you're happy
without to feel that own living pulse?
Listen to the birds above
and smell below the streets of London.
open up your mind, you'll see the world around

Jag frågar mig nu
kan ungdomar i dag
se oss som förebilder
Vi som säkrar vår egendom
via korrumperat kommunalstyre
och röstar fram politiker som skapar tillväxt
för oss etablerade

Fan, va ungar är besvärliga.....
eller har vi försökt förstå deras vy?
#1 - - Nattljuset:

Det tråkigaste är att ungdomarna förstör för andra som inte heller har det så bra, eftersom de inte kommer åt politiker och de riktiga höjdarna, de som gömmer sina tillgångar utomlands och nolltaxerar...

Svar: Så konstigt att roten till det onda vanligen ses långt bort från oss själva.Jarl Kulle var uppstudsig men modig och sa "Jag spelar inte teater, jag är svensk teater".

VI ÄR SVENSKT SAMHÄLLE, och misslyckas ibland skapa spelregler som alla accepterar.
Det är lätt att spotta på våra egenhändigt valda representanter och att stämpla spelarna som ding i roten. Men till vilket problem är detta en lösning?
Ivander