Födelsedag

Idag är det fem månader sedan min blogg blev en tanke och viss press har känts för produktionsstart.
Nu känns den ändå inte alls försenad, snarare tidig i sin start.
Den skulle likt en spermie aldrig överlevt det fria innan den i samklang med sin boning lyssnat till sin sanna förmåga.

Värkarna i natt har tydigt visat att min blogg föds idag.


Så vad skall denna blogg förmå?
Dess nya namn "Ivander's Omtankar" är valt i syfte att berätta om tankar.


Jag har irrat ikring ini mina tankar länge nu för att hitta en mening med att skriva blogg.
Jag kunde ju skriva mitt Egos åsikter för att hävda mig,
säga vad jag tycker utan hänsyn till att såra andra,
skapa ett intellektuellt debattforum för att lysa i briljans,
skapa ett debattforum för att objektivt pröva nya vägar
eller bara provocera för att få beundrare som tycker jag är cool.
Jag kunde försöka påverka andra att anta mina åsikter, köpa min politik, bli blåsta på min marknadsföring
och på så sätt kanske få både makt och pengar.

Det svåraste har varit att förstå vem min läsare är
och vad jag kan ge henne/honom.
I viss mån kanske jag kan styra vilka läsare jag drar till mig.  Vad tusan skulle jag då vilja?
Jag är ju inte rasist och jag värderar människor lika.
Slutsats: Jag skall skriva till alla som finns därute.


Och vad kan jag då ge till er i Cybern?
Naturligtvis bara mina egna sanningar att vägas mot dina sanningar.
Jag frågade en gång en präst, som var kvinnoprästmotståndare
vad det var för skillnad på en prästs nedvärdering av kvinnor och Hitlers nedvärdering av Judar?
Hans svar var: "Det begriper du inte".
Min övertygelse är att han inte själv begrep.
Slutsats: Jag skall skriva om sånt jag känner mig begripa.


Ord kan beskriva mer än jag själv kan ha en uppfattning om.
Jag har efter vinglande på krokiga vägar känt efter främst på två områden,
händelser och tankar, kanske båda, t.ex. Ivander's Omskrivningar och Omtankar.  
Jag hade svårt att se någon händelse som kan intressera alla.
Slutsats: Jag skall skriva om tankar.


Tankar som missbrukas eller hanteras vårdslöst kan skada.
Tankar har kraft.
Denna blogg startar i dag, fredag den 13:e, och det är bloggens födelsedag och lyckodag.
Jag nedvärderar inte här de som har otur på fredag 13:e. Om de tänker så, så har de troligen otur också.
Slutsats: Jag skall skriva i medvetenhet om tankens kraft.


Det finns inte anledning att tro att mina tankar är värda mer än någon annans.
Hjälp! Jag kan ju till och med ha fel!
Fast om jag då får kommentarer så lär jag ju något. Så Bra!
Mina tankar är inte heliga och jag lyssnar noga till kommentarers innehåll.
Slutsats: Jag ändrar shitofta uppfattning.

Varmt välkomna till mig :).

#1 - - Nattljuset:

Hallå Ivander! Så jätteroligt att du har kommit igång med ditt bloggande! Vilken härlig flygstart! Jag gillar namnet "omtankar". Om det var något jag skulle vilja förmedla, så skulle det nog vara just omtanke om andra, så den dubbelbotten känns fin. Snyggt skriven, schyst med slutsatserna i svartare text, fin och rolig liknelse den med spermien. Mig tilltalade mest den slutsatsen att du ska skriva om sådant som du känner dig begripa. Klokt val ;) Ha det gott! DA

#2 - - Cecilia:

Bra skrivet :) Speciellt om fredagen den 13:e

Klart olyckor sker om man ägnar så många tankar och så mycket energi på dem. Fredagen den 13:e var en underbar dag för mig!

Tack så JÄTTEMYCKET för dvd:n!! Blev jätteglad av att se den videon!